CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Kids Birthday tickers

Saturday, January 2, 2010

Menjelang Sessi Persekolahan

Pejam celik, pejam celik esok sekolah dah buka bagi aku yang tinggal di negeri Kedah. Esok Ikmal masuk Darjah 1. Seronok pun ada, sedih dan terharu pun ada, tak sabar pun ada, macam2 perasaan aku. agaknya mcm tu la perasaan mak dan arwah Ba masa aku mula2 masuk darjah 1 pada tahun 1984 dulu. Persiapan untuk Ikmal ke sekolah aku buat last minit. Minggu lepas baru p beli semua barang dia.. habis jugakla dalam RM500.00 termasuk settlekan semua yuran sekolah dan apa yang patut. patutla ramai parents sebelum ni pening bila sekolah nak buka... sekarang ni baru aku tau.. macam manala orang yang anak ramai tu.. simpati... simpati... nak2 pulak dah berhabis untuk anak2, anak2 belajarnya main2 kan, manala tak kaciwa parents tu.. ha.. Ikmal.. anak mama jangan buat cam tu ok.. belajar pandai2, lebih pandai dari mama dan abah.. hubby awal2 lagi dah pesan kat ikmal, belajar pandai2, kalau pandai, nanti nak apa pun abah belikan, takdak duit pun abah usahakan, janji jadi anak yang baik dan pandai dalam pelajaran serta berguna di dunia dan akhirat ok.. (berat tanggungjawab Ikmal tu...) okeh.. mari kita tengok sapa yang kena....!!

buku Ikmal. banyak kan.. dulu time aku takdela banyak cam ni..

Kasut sekolah aku beli 2 pasang.


Barangan peribadi, singlet, underwear dan sapu tangan. wah.. siap beli underwear baru.. (tambah2 stok yang dok ada..... over mama...!!)


Baju sukan


Baju, aku beli 3 pasang dulu, nanti bulan depan mama tambah lagi 2 pasang. Tak taula Ikmal ni macam mana nanti. Abah kalut pesan kat dia, jaga baju, jangan kotor sangat, kotor sikit2 tu, biasala.. jangan teruk sangat, teruk baju tu kotor, maknanya banyak main, banyak kotor banyak main, sikit kotor, sikit la mainnya.. hubby kata, memang kita tau bdk2 umur ikmal ni memang baju tak boleh jaga, tapi tak salah kalau kita train dia dari kecik, tau jaga kebersihan, tau kemas, baru boleh bawak sampai besar.... ada jugak betulnya.. so, aku ikut aja..

Tetap setia dengan BEN10. beg ni pun RM62.00, takpela.. biar mahal sikit, janji tahan lama.. lagipun buku dorang banyak kan.. kata kawan2 aku, SWAN ok, tahan lama.. nanti tak sampai sebulan beg dah rosak, susah pulak kan..

Barang Stationery.. pencil box tu saja RM12.00. Zaman aku dulu dah ada pencil box ni tapi takdela mahal sangat cam sekarang.. g pun zaman aku dulu gambar biasa2 ja, kartun, kapal terbang, aku ingat lagi aku punya masa sekolah rendah dulu (tak ingat darjah berapa) color biru muda gambar kapal terbang Boeing 747. Aku ajak arwah Ba pegi 'pekan khamis' dan beli kat Kedai 'Man Paklong Kassim'. Masa tu arwah Ba mcm berat jer nak beli, mungkin mahal agaknya, tapi dah 'sayang anak bongsu'.... arwah Ba belikan jugak.. (sedih pulak bila aku kenangkan..) tapi sekarang ni dah macam2 watak kartun kat tv tu, Ikmal pilih power rangers. aku tak berapa suka jenis pencil box ni, tak tahan lama, baik guna yang zip, tapi dah ikmal nak, dia yang nak sekolah, bukan aku, nanti dia takde mood pulak, kawan2 punya power rangers, ultraman bagai, tang dia pencil box zip ikut taste mama, mana sempoi.. (aku pun dulu cam dia jugak..) so aku ikutla.. janji ikmal suka dan bersemangat nak belajar..

botol air (apsal dalam pic ni nampak gemuk jer botol ni.. actually kurus jer..) ikmal jenis tak kaki minum..

Ini betol punya persiapan akhir.. potong rambut..
adik pun tumpang sekaki gunting rambut gak..
cina tu cakap, ha... baru nampak muka boy ma...!! tadi macam pelempuan.. lambut dua2 olang panjang...

*************************
Begitula serba sedikit persiapan untuk Ikmal ke sekolah... jap g nak iron baju pulak, iron siap2, mana tau nanti blackout ker hapa.. tak ke naya anak aku..
*************************




3 comments:

ImanRifqi08 said...

Good Luck ikmal..belajar rajin2 tau, maksu doakan semoga iman dpt no 1 nnt dlm kelas:-)

♥Cik Puan♥ said...

Ikmal...mama & abah taruh harapan yg tinggi tue.harap ikmal tak kecewakan mereka..Moga ikmal berjaya...


lg 3 tahun azie akan alami apa yg akak alami plak yer..anak nak masuk sekolah mak yg rasa cemas.

cikbibcome said...
This comment has been removed by the author.